PARLAMENTARII DESCHID “CUTIA PANDOREI” DIN ÎNVĂȚĂMÂNT ?

O inițiativă legislativă care se declară în sprijinul  îmbunătățirii actului de educație aduce în discuție un subiect sensibil și poate genera în rândul profesorilor o situație tensionată, așa cum modificările legilor jusitiției au deteminat numeroase controverse în lumea magistraților.

Într-o expunerea de motive, inițiatorii propun modificarea articolului 234 din Legea Educației Naționale nr. 1 / 2011, întrucât există situații în care “datorită colegialității, conducerea unității de învățământ nu are acordul consiliului de administrație pentru solicitarea unui examen medical complet și complex al angajatului care dă dovadă de inaptitudine profesională de natură psiho-comportamentală, ceea ce duce la diminuarea calității sistemului educațional. În aceste situații, dacă Inspectoratul școlar este sesizat de unul sau mai mulți factori implicați în procesul educațional (angajați, părinți, elevi șamd) să poată solicita un examen medical complet în ce îl privește pe angajatul a cărui aptitudine profesională de natură psiho-comportamentală este contestată. Putem face și precizarea că medicii specialiști când constată inaptitudine profesională de natură psiho-comportamentală nu își asumă punerea unui diagnostic în singular, cu toate că verbal și neoficial îl recunosc mai mult, există cadre didactice care apelează la practici mai puțin ortodoxe în a face rost de documente care să ateste că sunt apți din punct de vedere medical și psihologic pentru a preda la catedră , ceea ce face ca punerea în aplicare a formatului vag, așa cum este precizat acum în legislație să fie și mai greoaie, pentru că recunoașterea posibil asumată de medici în a doua fază i-ar pune în situația de a contrazice “aptitudinea” asumată de medicii din faza primară a eliberării actului în discuție”. Propunerea este semnată în numele inițiatorilor de senatorul PSD  Liviu Marian Pop și a strâns adeziunea a încă 22 parlamentari PSD.

În replică, Alianța pentru Educație de Calitate (formată din Consiliul Național al Elevilor,
Asociația Elevilor din Constanța, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, Federaţia Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ și Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER) au soliciatat amendarea proiectului de lege Pl-x nr. 79/2019 deoarece, “prin adoptarea acestuia, ar crea mai multe probleme în sistemul de învățământ. În loc să caute soluțiile pentru aplanarea conflictelor de la nivelul unităților de învățământ, parlamentarii deschid „cutia Pandorei“ și dau posibilitatea tuturor să ceară examene medicale pentru angajații din școli. Astfel, spre exemplu, se poate ajunge la situații în care orice persoană poate cere un examen psihiatric pentru un cadru didactic exigent. Dan Cernat, președintele Consiliului Județean al Părinților, este de părere că “solicitarea de a se efectua testarea profesorilor din punct de vedere psihocomportamental este total deplasată și credem că nu aceasta este calea spre normalizarea activității din învățământ”. 

Semnatarii notei de protest consideră că “amendarea acestui proiect, după o discuție cu specialiștii în educație, este obligatorie. De asemenea, în condițiile în care urmează să se înceapă negocierile pentru o nouă lege a educației, adoptarea unei astfel de inițiativă nu este oportună în acest moment, ea putând fi integrată în noul act normativ“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto : Energetic Tg. Jiu

SHARE